Az ősz beköszöntével, szeptemberben a gyerekek, diákok visszaülnek az iskolapadokba.
A felnőttek, szülők is visszakerülnek a szokásos mindennapokba. A többórás állást, ülést, vezetést, illetve egyéb fizikai megterhelést megkövetelő élethelyzetekbe.
Fontos, hogy ezekben a napi tartós feladatokban óvjuk gerincünket, ízületeinket, megelőzzük a nem megfelelő terhelésből adódó elváltozásokat, tüneteket.
Nagyon fontos odafigyelni a helyes ülésre, állásra, emelésre, cipekedésre. Gyermekek esetében ezek mellett nagyon fontos az optimális iskolatáska megválasztása.
Helyes ülés:
A helyes ülés azt jelenti, hogy a medencénk és vele együtt a deréktájunk (az ágyéki gerincünk) megközelítőleg függőlegesen indul felfelé, nem pedig hátrafelé „fekszik” szinte.
Ezt nagyban segítheti a jó szék:
(Forrás:ogk)
A jó széken azonban helyesen is kell ülni ahhoz, hogy segítse a gerinc védelmét!
Az asztal magassága igazodjon a testméretekhez, tehát a gyermeknek más asztalra van szüksége, mint a felnőtteknek. Felnőttek esetében is optimális lenne a testmagasságnak megfelelően beállítani az asztal méreteit. Az asztal akkor megfelelő magasságú, ha a széken helyesen ülve a kar lazán lóg a törzs mellett, a könyök 90 fokban hajlított, és ekkor az ökölbe szorított kéz éppen az asztallap magasságában van. Ha magas az asztal, párnát lehet a székre tenni, de ilyenkor arra is ügyelni kell, hogy a talp a földön (vagy sámlin, dobozon) tudjon nyugodni!
Kiegészítő eszközök is a segítségünkre lehetnek, ilyen az ékpárna és a deréktámasz. Tehetünk a szék ülőfelületére ékpárnát, mely megemeli az ülőcsontunkat, ezzel a medencét és az ágyéki gerincet a megfelelő helyzetbe hozza. Egy másik ügyes szék-javító eszköz az ágyéki gerincet (a derekunkat) támasztja meg üléskor. Ékpárnát és deréktámasztó párnát az autóülésbe is érdemes betennie annak, aki sokat autózik és akinek ez jól esik. Mindkét eszköz a gyógyászati segédeszköz boltokban kapható.
Helyes állás:
Helyes előrehajlás, emelés:
Az emelés helyes kivitelezésének lényege, hogy a derék és a törzs egyenes maradjon, és ne csavarodjon el a csípőhöz képest. Helyes emeléskor a térdünket behajlítva közelítjük kezünket az emelendő tárgyhoz, és ügyeljünk arra, hogy az emelendő tárgy minél közelebb legyen a törzsünkhöz, mert így a teherkar rövid és a szükséges erőkifejtés kisebb. Közben a comb, fenék és hasizmokat megfeszítjük, tónusosan tarjuk.
Könnyebb, kisebb tárgyak pl. egy toll földről való felemeléséhez elég az egyik kezünk, ezért nem szükséges leguggolnunk. Ehhez a legmegfelelőbb, gerinckímélő mozdulat a mérlegállás, ahol az egyik lábunkkal egyensúlyozunk, míg a kezünkkel felkapjuk az apró tárgyat a földről. Megkapaszkodhatunk közben egy asztalban, székben.
Egyéb használati tárgyaink gerinckíméleti szempontjai:
A legtöbb gyereknek – valamint a szülőknek és pedagógusoknak is egyaránt – kihívásokkal és szorongással teli időszak az iskolakezdés, amely több szempontból is megterhelő lehet, azonban tudatos felkészüléssel és kellő odafigyeléssel nyugodtabbá tehető. A nyári szünet utáni változások, fokozott kötöttségek – napi rutin megváltozása, jellemzően korábbi felkelés, teljesítménybeli elvárások –, és az ezekhez való fokozatos alkalmazkodás mentálisan is megviselhetik a gyermeket, főleg, ha az első osztályt kezdi a kisdiák.
Az általános iskola elkezdése fejlődési mérföldkő a gyermek, illetve a család életében, emiatt is érdemes a friss elsősöket felkészíteni a közeljövő változásaira. A gyermekeknek vannak elgondolásai, vélekedései, hiedelmei az iskolával kapcsolatban, azonban ezek sokszor félinformációkat tartalmaznak, amik indokolatlan félelmet szülhetnek. A felkészülés kezdődhet azzal, hogy általánosságban elmondjuk a gyermeknek, mit jelent az iskola, miről szól, miért kell oda járni. Hasznos információ a kisdiák számára a gyakorlati tudnivalók elmagyarázása: hogyan alakul egy tanítási nap és a délutáni elfoglaltságok, milyen feladatokra érdemes számítania, mit jelent a csengőhang a tanórák végén, milyen elvárások vannak a tanulókkal szemben.
Érdemes segíteni a gyermeket a tanulásban azzal is, hogy otthon rendelkezésre állnak a megfelelő tárgyi eszközök. Amennyiben nincs önálló gyerek- vagy tanulószoba otthon, akkor érdemes egy nyugodt, csendes tanulósarkot kialakítani az otthoni házi feladatok elvégzéséhez. A tanszerek beszerzését lehet a gyermekkel közösen szervezni, hogy saját maga választhassa ki eszközeit. Ha megmarad számára a döntés szabadsága bizonyos eszközök vonatkozásában, azokhoz érzelmileg is jobban kötődik majd, illetve elősegíti a felkészülést a közös vásárlás, a tanszerek becsomagolása, elrendezése.
Az iskolakezdés első időszakában kiemelten fontos, hogy a napi eseményekről mindig érdeklődjenek a szülők, amivel a gyermeknek jó érzéseket okozhatunk, illetve a szülővel való kapcsolatot is építik a napi beszélgetések. Első hetekben a gyermeknek rengeteg kérdése lehet az iskolával kapcsolatban, valamint útmutatásra lehet szüksége a problémák megoldásához. A gyakorlati teendőkön túl szintén fontos, hogy a gyermek helyt álljon a szociális helyzetekben, ezért érdemes beszélgetéseket kezdeményezni arról, hogyan illik viselkedni a tanárokkal, diáktársakkal. A társas fejlődést leginkább kommunikációs eszközökkel tudjuk segíteni, ezért is lényeges a velük való beszélgetés, az érzelemmegosztás, valamint annak megértése, hogy miképp éli meg az iskolai történéseket a gyermek. Segítheti a megértést és befogadást, ha a tanácsadás saját példán vagy meseélményen keresztül történik. Sok gyermekkel nem könnyű bármiről is beszélgetni, de a kérdezgetést nem szabad hamar feladni. Habár tűnhet úgy, hogy a gyermek röviden letudja a választ, mégis az érdeklődés jól esik neki, törődésnek érzi.
További javaslatok, hogy mérsékelhetők legyenek az iskolakezdéssel járó pszichés terhek:
Lassabb ráhangolódás a tanévre – fokozatosan újra keretet kell adni a napoknak a rutinok visszaállításával, hogy a tanév kezdetekor kevésbé legyen nagy a változás. Ahogyan bármilyen szokás kialakításában sokat tud segíteni a fokozatosság, így ebben az esetben is segít, ha lépésenként kell hozzászokni a váltáshoz. Pl. visszatérés a napi rutinhoz: meghatározott időben a felkelés, lefekvés, fürdés, stb.
Lehetőség szerint mindig legyen elég idő megbeszélni a gyermekkel az őt foglalkoztató nehézségeket és ezáltal is oldani a felhalmozódó stresszt, mielőtt annak negatív hatásai elhatalmasodhatnának.
Emeljük ki az iskolakezdés pozitív oldalát – megkönnyítheti a megszokást, ha a félelmek mellett azt is megbeszéljük a gyermekkel, hogy milyen jó dolgok várhatnak rá ebben a helyzetben. Például tanulhat új és izgalmas dolgokat vagy újra találkozhat olyan barátaival, akiket nem látott a nyáron.
Kiegyensúlyozott és megfelelő mennyiségű alvásra fokozott odafigyelés – egy gyereknek minimum nyolc óra alvásra van szüksége! Segítheti őt az elalvásban, ha az esti órákban már jelentősen csökkent a képernyőidő.
A szülőknek érdemes nyugodtnak maradnia, mivel a gyermekek az ő reakcióikat figyelve lesik el, hogyan kell egy-egy helyzethez viszonyulni. Ha szülőként a fokozott aggodalmak ellenére nyugalmat és várakozást tudunk mutatni, akkor valószínűleg a kisdiák is így áll majd az új élményekhez és változáshoz.
Fontos igazolni és elfogadni a gyermek érzéseit – ezért megnyugtatásképp mondjunk inkább olyasmit, hogy „Teljesen természetes, hogy izgulsz. Sok gyerek fél az első naptól a suliban.”, ahelyett, hogy „Semmi okod az izgalomra!”. Emellett az is hasznos, ha megemlítünk korábbi példákat, amikor sikerrel vett a gyermek hasonló akadályokat.
Az étrend célja a megfelelő tápláltsági állapot elérése, illetve fenntartása.
Ahhoz, hogy a kívánt célt elérjük és megtartsuk az étkezésünket kell megreformálni.
Az életmódváltást apró lépésekben érdemes elkezdeni:
A hosszútávon fenntartható egészséges táplálkozás további fontos elemei:
HÚSOK, HALAK, HÚSKÉSZÍTMÉNYEK
Ajánlott
Kerülendő
TEJ, TEJTERMÉKEK
Ajánlott
Kerülendő
TOJÁS
Hetente 5-6 db, beleszámítva az ételkészítéshez használt mennyiséget is!
ZSIRADÉK
Ajánlott
Kerülendő
GABONAIPARI ÉS ÉDESIPARI TERMÉKEK
Ajánlott
Kerülendő
Törekedjünk a pékárukat, péksüteményeket saját magunk elkészíteni. Egészségesebb változatban, cukor hozzáadása nélkül korlátozott mennyiségben fogyaszthatók!
ZÖLDSÉGEK, FŐZELÉKFÉLÉK
Ajánlott
Uborka, retek, saláta, spárga, zöldpaprika, paradicsom, brokkoli, zeller, karfiol, karalábé, cékla, patisszon, káposzta, cukkini, sárgarépa, gomba, sóska, spenót, zödbab, zöldborsó
Mennyiségi korlátozás
GYÜMÖLCSÖK
Ajánlott
Mennyiségi korlátozás
Kerülendő
FOLYADÉK BEVITEL
Ajánlott
Kerülendő
Itt az ősz, itt a betegség?
Sokan érzik úgy, hogy a hűvösebb napokkal együtt megérkezett a náthaszezon is az életükbe. Ősztől nyárig szinte egyik betegség követi a másikat, ha van valamilyen fertőzés a közelükben, ők azt biztosan elkapják.
TANÁCSOK A MEGELŐZÉSHEZ
Forrás: Immunközpont